Żyjemy w czasach ciągłych dynamicznych zmian, a w środowiskach edukacyjnych i zawodowych coraz częściej promuje się pomysłowość i oryginalność.  Zawody, które wykonują rodzice obecnych nastolatków za dekadę mogą radykalnie się zmienić  lub zupełnie odejść w zapomnienie. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak za dziesięć lat będą wyglądały na przykład nasze smartfony, czy w ogóle będziemy ich jeszcze używać, jakie pojawią się nowe środki transportu, w jaki sposób będziemy przechowywać nasze pliki – czy ktoś będzie wciąż używał pendrive czy może trafi on do lamusa jak niezastąpiona kiedyś dyskietka czy płyta CD.

To właśnie kreatywność jest cechą, która zapewnia nam postęp oraz pozwala stawić czoło nowym wyzwaniom. Dzięki kreatywności stajemy się ludźmi otwartymi na świat i nowe rozwiązania, lepiej radzimy sobie ze sprzecznymi informacjami, a także odnajdujemy w sobie motywację do przekształcania rzeczywistości i wdrażania nowych idei w życie.

Rozwijanie kreatywności podyktowane jest zatem wyzwaniami, które stawia przed nami cywilizacja. Dlatego warto zatroszczyć się o możliwość pobudzania twórczego myślenia dzieci już od wczesnych lat życia. Ogromną szansę stanowi przesłanie, że kreatywność jest cechą charakteru, która w różnym nasileniu występuje u każdego człowieka, a jednocześnie możliwe jest stymulowanie jej rozwoju podczas treningu kreatywności.

Trening kreatywności realizowany podczas oferowanych warsztatów kreatywności to zestaw ćwiczeń stosowanych w celu rozbudzenia i stymulowania rozwoju zdolności generowania pomysłów potrzebnych do rozwiązania różnorodnych problemów praktycznych i poznawczych, z jakimi mamy do czynienia w domu, szkole czy w  pracy.

Korzyści płynące z wykonywania tego rodzaju ćwiczeń korespondują z procesem zdobywania wiedzy ogólnej wynikającym ze szkolnego programu nauczania. Z jednej strony ćwiczenia mające na celu rozwój kreatywności wymagają wiedzy ogólnej (np. transformacje dokonywane na wyobrażeniach czy tworzenie metafor). Z drugiej strony poznanie metod twórczego myślenia i rozwiązywania problemów (np. łańcuchy skojarzeń, burza mózgów czy metaplan) mogą znaleźć zastosowanie w strukturalizowaniu i przyswajaniu wiedzy zdobywanej w toku kształcenia przedmiotowego podczas nauki szkolnej. Inną dodatkową korzyścią płynącą z  udziału w grupowym treningu kreatywności jest rozwój sprawności społecznych, ponieważ zawarte w nim ćwiczenia uczą współdziałania w zespole.

Szczególną wartością treningu kreatywności jest to, że wyzwala on w uczestnikach potencjał do współdziałania w grupie,  współpracy zarówno podczas tworzenia projektów jak również w fazie weryfikacji i oceny pomysłów. Umiejętności kluczowych i pożądanych z punktu widzenia wielu współczesnych  uczelni, grup badawczych czy miejsc pracy.

Wśród  licznych korzyści wynikających z udziału w treningach/warsztatach kreatywności można wymienić również większą ciekawość poznawczą uczestników, przełamywanie wewnętrznych blokad przed tworzeniem oraz wiele innych, które odkryją dla siebie uczestnicy zajęć.

 

Jak zacząć?

Krok 1. Zgłoszenie chęci zorganizowania warsztatów  (formularz)

Krok 2. Omówienie charakteru grupy i zakresu tematycznego warsztatów

Krok 3. Ustalenie terminu bezpłatnych warsztatów pokazowych